Keuze

Gisteren keek ik naar een aflevering van Wallander. Een detective wiens leven zich afspeelt op het Zweedse platteland. Een moeilijke band met zijn dochter en een vader die dement wordt. Een gekwelde geest. Als hij tijdens een scene terug een telefoon krijgt voor een moord, moet hij de keuze maken tussen een crisissituatie met zijn vader en het werk. De lokroep voor het laatste is sterker. Ook bij een etentje met zijn dochter en haar nieuwe vriend, moet hij weg voor zijn plicht. Hij bijt zich vast tot hij een zaak heeft opgelost. Ik denk luidop, ongelooflijk toch dat er zo’n mensen bestaan die gewoon tot het einde gaan om een moordenaar te vinden. Gelukkig dat ze er zijn! Maar wacht, dit is fictie. Toch? 

Het is eigenlijk zeer ambigu, hoe mijn brein hierover nadenkt. Aan de ene kant denk ik dat er mensen zijn die keihard werken en zich daar helemaal in verliezen. Mensen die een doel willen bereiken en daar ook soms in slagen. Wat dat doel ook mag zijn. Geld? Erkenning? Aan de andere kant zie ik dat dit ook veel schade kan berokkenen op persoonlijk vlak. Een man die gekweld, eenzaam, verscheurd en leeg in zetel naar buiten staart. 

Een ambigu gevoel dat me niet loslaat. Wat kies je? Een carrière? Een goede band met je gezin en familie?  Allebei? Kan dat? 

Het nieuwe album van Stikstof verscheen net op Spotify. Familie boven alles. Familie kan je volgens mij op verschillende manieren interpreteren. Je vrienden of je gezin. Je naaste omgeving. Dat is het allerbelangrijkste in het leven. De kern van je bestaan, de basis. Het geluk hebben en delen. Zorgen voor mekaar. Los van alle duisternis en problemen. 

De contradictie met Wallander kan eigenlijk niet groter zijn.

Is het niet logisch dat je als mens voor je naasten zorgt? Dat je gezin, familie of vrienden de prioriteit van je leven zijn? Maar er moet ook brood op de plank komen. Een job moet. Voor veel mensen is het zelfs echt overleven, in een harde wereld.

Keuzes. Het leven bestaat uit keuzes. Ze worden gevormd door de situatie waarin we geboren worden, onze opvoeding, onze vrienden, onze omgeving, dingen die we reeds hebben gedaan, …

Durf stil te staan bij keuzes. En doe wat je denkt dat goed is.

Ik luister opnieuw naar Familie boven alles. 

Plaats een reactie