Tijd

Naarmate ik ouder word, hoe meer ik besef dat tijd mijn grootste rijkdom is geworden. Als ik ’s avonds mijn tanden poets, denk ik dat ik mag blij zijn dat ik deze dag heb gekregen en gezond was. Misschien sta ik de dag erna wel op met een bepaalde pijn ergens. En misschien kan dat wel iets ernstig betekenen. Een beetje beroepsmisvorming, maar toch.

We werken allemaal hard. Vaak 5 dagen op het werk. In het weekend nog eens een job thuis. Want een huishouden draait niet vanzelf. De kinderen. Een sociaal leven. Hobby’s. We doen het allemaal tegelijk en liefst zo goed mogelijk. Best ook nog met een fotootje op Instagram.

Waar is de tijd nog om stil te staan? Waar is de tijd om nog te beseffen dat we leven? Of is dat juist de bedoeling? Dat we gewoon allemaal zo hard bezig zijn, dat we zelfs geen tijd meer hebben om na te denken. Is dit de weg tot we op pensioen gaan? Ik begin meer en meer te twijfelen.

Uiteraard moeten we werken. Daar kunnen we niet langs. Het geld komt niet uit hemel gevallen. Maar zijn we niet te hard bezig? Leven we niet aan 200 km/h?

Als ik een advies geef aan mensen in mijn kabinet, dan zeg ik vaak: ”Leef met mate”.

Misschien vergelijk ik het wel een beetje met hoge bloeddruk. Dat kan een tijd aanhouden zonder gevolgen. Het lichaam kan zich een beetje aanpassen. Maar het hart wordt extra belast en de slijtage is hoger. Dat is wat we momenteel ook als mens doen. Ons lichaam en brein overbelasten.

Dat zien we genoeg in de langdurige ziektecijfers. Het aantal burn-outs is door het dak gegaan. Maar dat is volgens mij een uitleg voor de overbelasting van de mens op zijn geheel. Leven in een ratrace heeft zijn gevolgen. Punt aan de lijn. En we krijgen de rekening gepresenteerd.

Onlangs ging ik naar het museum van Folon in Terhulpen. Ik ben al een lange tijd bewonderaar van zijn werk. Ik was ontroerd van de schoonheid van de kunst. En nadien dacht ik, hoeveel talent en schoonheid wordt er gemist doordat mensen constant bezig zijn met werken. Ik ben zelf terug gestart met tekenen. Ik ben zelfs met iets compleet nieuw gestart, namelijk beeldhouwen. Ergens is de behoefte gekomen om dingen te maken. Dingen te creëren. We vergeten ergens om onszelf te ontwikkelen.

Mensen zitten vol talenten. Mensen kunnen zo’n mooie dingen maken. Laat het zotte leven dat niet wegduwen.

Plaats een reactie